Friday 11 November 2011

Some like it RAW. OzonRAW!


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ELPIDA AVRAMELI
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: MIKAEL CHALIKIAS


Ο Γιώργος Κελέφης γεννήθηκε και έζησε μέχρι τα 18 του χρόνια στην Θεσσαλονίκη. Σπούδασε Media και Public Relations ενώ υπήρξε αρχισυντάκτης πολιτιστικών εκπομπών στην ΕΡΤ και υπεύθυνος του γραφείου τύπου και δημοσίων σχέσεων του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ). Από το 1996 είναι ο εκδότης του "OzonRAW" - του πρώτου free press εντύπου στην Ελλάδα. 

Είστε ο άνθρωπος πίσω από το OZONraw, του πρώτου free press περιοδικού στην Ελλάδα. Πώς ξεκίνησε η ιδέα?

Το ΟΖΟΝ ξεκίνησε πριν από 15 χρόνια από την Μαρία και τον Σπύρο Βλάχο. Ήταν κάτι που είχαν δει να συμβαίνει σαν νέα τάση στα έντυπα του εξωτερικού και με μεγάλο ενθουσιασμό προσάθησαν να την μεταφέρουν στην Ελλάδα. Στην ομάδα του ΟΖΟΝ εντάχθηκα από το δεύτερο τεύχος του, γυρνώντας από τις μεταπτυχιακές μου σπουδές στην Μεγάλη Βρετανία.

Πώς προέκυψε η ιδέα του free press? Σε μία εποχή που κάτι τέτοιο ήταν εντελώς άγνωστο και καινούργιο για τα ελληνικά δεδομένα.

Το 1996 δεν υπήρχε καν ο όρος "free press". Tότε μιλούσαμε για περιοδικό δωρεάν διανομής, που σε πολλούς εκείνης της εποχής ακουγόταν αστείο. Οι δωρεάν εβδομαδιαίες εφημερίδες καθιέρωσαν τον όρο free press  με μεγάλη απήχηση τόσο στο νεανικό κοινό όσο και στην διαφημιστική αγορά αλλά λίγο αργότερα είδαμε και την έννοια του free press να συνδέεται με την ευτέλεια. Τα τελευταία χρόνια, αν και υπήρξαμε από τους πρώτους που πρέσβευσαν το δωρεάν του πράγματος, θεωρούμε πως το γεγονός ότι παραμένουμε free δεν είναι αυτό που μας ξεχωρίζει από τα άλλα fashion περιοδικά. Προτιμάμε να επισημαίνουμε το γεγονός ότι από την αρχή της κυκλοφορίας του έως σήμερα το ΟΖΟΝ είναι αυτό που αποκαλούν στο εξωτερικό "independent magazine". Mε λίγα λόγια, δεν εξυπηρετούμε τα συμφέροντα κανενός ομίλου.

Το OZONraw έχει αναπτύξει μια διαδραστική επικοινωνία με το κοινό, καθώς διοργανώνετε διαρκώς fashion events και exhibitions.  Αποτελεί αυτό ανάγκη  του περιοδικού ή είναι μια τάση της εποχής?
Η επικοινωνία ενός εντύπου με το κοινό του αποτελεί στις ημέρες μας αναγκαίο καλό. Δεν αποτελεί τάση αλλά απαραίτητο συστατικό της εύρυθμης και ουσιαστικής λειτουργίας του. Παλιά έγραφες γράμμα και το έστελνες με ταχυδρομείο στον συντάκτη ή γενικά στο περιοδικό που διάβαζες. Σήμερα δεν αρκεί καν ένα email. Σήμερα πας στα events του. Eκεί πια συντελείται το ζητούμενο για κάθε επικοινωνιακό μέσο και το κοινό του. Η ταύτιση, η ανάγκη του να ανήκεις κάπου και να εκφράζεσαι μέσα από αυτό. Πιστεύουμε πως μέσα από τα  events, είτε το Denim Dreams,  είτε το Fashion Room Service είτε το πιο εκλεπτισμένο 4FASHIONSHAKE, τα έχουμε καταφέρει αρκετά καλά.

Ποιο είναι τελικά το κοινό του περιοδικού και ποιο target επιθυμείτε να προσεγγίσετε?
Από 18-35 χρονών, νέοι άνθρωποι που αναζητούν το διαφορετικό, το νέο, το φρέσκο, το πρωτοποριακό. Απευθύνεται σε νέους δημιουργούς και προσπαθεί να αποτελεί την ουσιαστική πλατφόρμα προβολής της δουλειάς τους. Δεν απευθύνεται στις μάζες αλλά στους trendsetters και opinion leaders. Δεν θελήσαμε ποτέ να είμαστε κάτι διαφορετικό από ένα καθαρόαιμο niche market έντυπο.


Το “Denim Dreams” ήρθε για πρώτη φορά στην Θεσσαλονίκη (με την υποστήριξη του offradio.gr) και είναι η δεύτερη φορά μετά το “Fashion Room Service” (Μάρτιος 2011) που διοργανώνετε ένα πρωτοποριακό concept στην συμπρωτεύουσα. Η Θεσσαλονίκη είναι τελικά μια πόλη που μπορεί να υποστηρίξει τέτοιου είδους εκδηλώσεις?
Και τα δυο events  που ανέφερες πέτυχαν όχι μόνο ως προς την ποσοτική αλλά και ως προς την ποιοτική προσέλευση κοινού. Είναι πολύ σημαντικό ότι η σύνθεση του κοινού αυτού στη Θεσσαλονίκη είναι ακόμα πιο ενδιαφέρουσα. Εκεί βρίσκεται και η ειδοπειός διαφορά. Η Θεσσαλονίκη διατηρεί ακόμα το mix & match ενός κόσμου που διψάει για το καινούριο. Βέβαια, ο καθένας πάντα από την σκοπιά του και αναμφίβολα για διαφορετικούς λόγους. Η αλήθεια είναι πως ποτέ δεν φοβηθήκαμε το αν ο κόσμος της πόλης θα αγκαλιάσει η όχι μια ενέργειά μας. Διαλέξαμε σαν συνεργάτη μας τον offradio γνωρίζοντας πως το προφίλ των κοινών μας ταυτίζονται σε μεγάλο βαθμό. Με τη σιγουριά και την εμπιστοσύνη που αισθανθήκαμε όταν πρωτογνωρίσαμε την ομάδα του offradio θα συνεχίσουμε και στις επόμενες ενέργειες μας στην πόλη. 

OzonRAW goes International. Μιλήστε μας για αυτό το εγχείρημα.
To OZON σαν διεθνές ξεχωριστό έντυπο από το ελληνικής εμβέλειας OZON Raw, αποτελεί μια φυσική εξέλιξη των δραστηριοτήτων μας σε διεθνές επίπεδο. Από το 2004 και μετά αποφασίσαμε πως δεν υπάρχουν σύνορα στην επικοινωνία του ΟΖΟΝ, καθιερώσαμε την διγλωσσία (ελληνικά - αγγλικά) σε κάθε τεύχος, ταξιδέψαμε και συμμετείχαμε σε αναρίθμητα διεθνή fashion, music και art events. Δημιουρήσαμε μέσα σε ένα σύντομο χρονικό διάστημα ένα δίκτυο συνεργατών (φωτογράφων, fashion editors, editors) από το Τόκυο μέχρι τη Νέα Υόρκη, το Λονδίνο και το Άμστερνταμ. Eδώ και ενάμιση χρόνο η διεθνής έκδοση του ΟΖΟΝ πωλείται στις περισσότερες χώρες του ανεπτυγμένου κόσμου. Το καλύτερο sellout παρατηρείται στην Ιαπωνία, την Αυστραλία, την Αγγλία, την Αμερική και την Γερμανία. Eίμαστε πολύ χαρούμενοι για αυτό. Και επενδύουμε ακόμα περισσότερη από την ενέργειά μας σε ό,τι έχει να κάνει με την διευνή μας πορεία. Άλλωστε, οι καιροί μας το επιβάλλουν. 

Πώς κρίνετε την παρούσα κατάσταση που επικρατεί στον χώρο του press? Είναι διαφορετικό το κοινό το οποίο ενημερώνεται από τον τύπο και άλλο αυτό που ενημερώνεται από το διαδίκτυο? Τι μέλλον έχει ο τύπος στην Ελλάδα?
Βρισκόμαστε σε μια μεταβατική περίοδο όπου κανείς δεν μπορεί να προβλέψει το μέλλον των εντύπων. Τα επικοινωνιακά συστήματα εξελίσσονται με ραγδαίους ρυθμούς, αναμορφώνονται και αυτοπροσδιορίζονται συνεχώς. Σε ό,τι έχει να κάνει με την Ελλάδα, ευτυχώς η "φούσκα έσκασε και τώρα βλέπουμε επιτέλους τα πράγματα στην πραγματική τους διάσταση. Αργούμε να προσαρμοστούμε, αλλά είμαστε αναγκασμένοι να το κάνουμε. Στο ΟΖΟΝ αντιμετωπίζουμε κάθε αλλαγή και δυσκολία σαν πρόκληση. Διαφορετικά θα είχαμε κλείσει εδώ και χρόνια. Μην ξεχνάτε πως 15 χρόνια για ένα περιοδικό δεν είναι και λίγα.


Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια σε ό, τι αφορά το περιοδικό?
Να ενισχυθεί το διεθνές προφίλ του και σύντομα να αποκτήσουμε και το δικό μας ΟΖΟΝ shop ή ΟΖΟΝ cafe. Κάποιο χώρο που να αποτελεί καθημερινό στέκι όλων μας.

Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια σε ό, τι αφορά εσάς?
Να συνεχίζω να κάνω πράγματα που μου αρέσουν. Πιστεύω πως χωρίς την αγάπη για αυτό που κάνεις δεν καταφέρνεις τίποτα. Σε προσωπικό επίπεδο θα ήθελα συνεχίζω να ταξιδεύω και να γνωρίζω υπέροχους ανθρώπους. Μέχρι στιγμής υπήρξα ιδιαίτερα τυχερός και στα δύο.

Ποιο είναι το motto ζωής σας?
Δεν έχω μότο. Απλά πιστεύω πως κάθε μέρα είναι διαφορετική με ό,τι συνεπάγεται αυτό.


Ευχαριστούμε θερμά το ξενοδοχείο Nikopolis Thessaloniki για την φιλοξενία της φωτογράφισης.


No comments:

Post a Comment